Graviditetsvecka 31 (30+5)

Barnet

Fostret väger runt 1,6 kilo. Längden är ungefär 43 centimeter. Fingernaglarna har vuxit ut ännu mer och når fingertoppen. Fostret kan fixera blicken och ser bättre skillnad på ljus och mörker. Det verkar som om det även kan börja känna igen och reagera på musik som spelas vid upprepade tillfällen.

Mamma

Livmodern börjar närma sig revbenens nedre kant och många känner att de blir tyngre. Du kan ha gått upp ungefär 8-10 kilo, men hur mycket man går upp i vikt är olika. Det viktiga är att du äter rätt och motionerar.

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen så det kan kännas trångt och tungt.

Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge.

Mina tankar

Nu börjar det bli segt. Vill bara att det ska bli juli nu! Dagarna går i slowemotion verkligen. Tur jag har min lilla fisunge som gör att dagarna går lite fortare. Börjar bli mer och mer nervös oxå, både inför förlossningen och att bli tvåbarnsmamma. Förra förlossningen flöt liksom på så bra och nu är jag rädd för att det ska bli en skräckförlossning. Ska försöka att inte tänka så, men inte så lätt. Sen att bli tvåbarnsmamma känns helt underbart, men samtidigt finns ju den där rädsla om att räcka till. Första tiden blir det väl mycket bebisen med ammning och så, men man måste försöka att ge varje barn sin tid. Svårt är det ju oxå att E inte är så gammal och förstår. Han hinner ju inte ens fylla 2 år. 

Mår ganska mycket illa nu för tiden oxå. Trött, huvudvärk och yrsel. Känner av mitt bäckene och fogarna så fort jag anstränger mig så försöker att ta det så lugnt det går. Svårt att andas, vet inte om det har med förkylningen att göra eller att det trycker på.

/Madelii


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0