graviditetsvecka 32

Nu är vi inne i vecka 32 (31+3)
 

"Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Om moderkakan tidigt under graviditeten låg nära den inre modermunnen, livmoderns öppning, brukar det kontrolleras att den nu sitter högre upp.

 

De som har tunga arbeten kan ansöka hos försäkringskassan om att få graviditetspenning, som kan tas ut från och med nu. Graviditetspenning är till för friska gravida kvinnor som på grund av arbetets utformning inte kan arbeta. Om man ska gå någon kurs som förbereder inför förlossningen är det dags att välja detta nu.

 

Fostret väger cirka två kilo, och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt."

 

Mina tankar:
Bebisen ligger neråt nu och är fixerad konstaterade BM. Så mina misstankar va som ja trodde.Är konstant kissnödig och ibland trycker bebis på så att man måste springa direkt! Ryggen har börjat värka igen och då kommer givetvis ischiasen. Har varit svullen som tusan om fötterna denna veckan, tror värmen är lite boven i det hela och att jag har ett stående jobb. Idag har det nämligen vatt svalt och jag har mina vanliga fötter. Kan lova att de har sett ut som elefantfötter hela förra veckan.

 

/Madelii


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0