Graviditetsvecka 27

Ja nu är jag i (26+4). Bebis är alltså 26 fulla veckor!
 
"Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen.

Fostret väger runt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Håret kan ha börjat växa ut. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds.

Det finns ännu gott om plats för fostret att röra sig på. Många foster är mer vakna på kvällen, då man kan märka att det sparkar mer i magen. När fostret rör sig tränar det upp sin fysik för att bli starkare i kroppen.

De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Varje vecka, även dagar, gör stor skillnad. Om barnet skulle födas nu klarar tarmarna av att ta emot modersmjölk. Lungorna har utvecklats mycket, men även om barnet nu skulle klara av att andas luft behöver lungblåsorna ännu mer tid för att utvecklas fullt ut."

 

 

 

Mina tankar:
Har fortfarande ont i ryggen. Var hos Barnmorskan idag och hon sa att jag kommer ha det resten av tiden nu. Sen har jag ju problem med foglossning oxå. Vissa dagar är värre än andra.

Mår sjukt illa igen om kvällarna. Får knappt i mig något att äta förän jag blir illamående så det står upp i halsen. Rapig är jag oxå. Antar att de sura uppstötningarna är på G?

Inga Cravings ännu och inte heller något jag absolut inte kan äta. Kanske kommer när man ammar istället?

/Madelii


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0