Graviditetsvecka 23 (22+3)

2014-03-16

 

Bebis

Din bebis väger ca 500 g och är 20 cm lång. Den fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå.

Du

Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes.

 

Mina tankar:

Mår så mycket bättre i själva graviditeten nu. Börjar känna mig som mig själv igen. Hyffsat iaf. Hoppas det håller i sig ett tag. Har gått upp 4-5 kg. Använder mina vanliga kläder. Men får nog åka och köpa mig ett par jeans kanske, fast känns dumt för då kommer jag förmodligen behöva köpa ett par till sen?

Bebis rör sig mycket nu. Särskilt om morgonen och mest på kvällarna när man sätter sig ner för att koppla av. Tror också H*n börjat hicka. Blir väl som Elton en hickunge;) Mysigt nu när man ser rörelserna och hela magen bara hoppar. Mest sparkas det på höger sida.

Längtar tills jag kan börja publicera inläggen och skriva mer om graviditeten!

/Madelii

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0