Graviditetsvecka 28 (27+2)

Sista delen av graviditeten

Graviditeten brukar delas in i tre delar, de så kallade trimestrarna. Den första trimestern pågår till och med vecka 12, den andra mellan vecka 13 och 27, och den tredje från vecka 28 till att barnet föds. Så nu börjar den tredje och sista delen av graviditeten, trimester tre!

Barnet

Fostret väger drygt ett kilo och är cirka 39 centimeter långt nu. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen.

Nu har fostret stora chanser att överleva om det skulle komma.

Fostret kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen men en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vändapå barnet när det är cirka en månad kvar till förlossningen.

Mamma

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandraganingar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård. Sammandragningar är ofarliga och påverkar inte den fortsatta graviditeten men om de ökar och kommer regelbundet ska du kontakta din barnmorska eller förlossningen. Ibland kan det finnas orsaker till sammandragningarna som kan avhjälpas, till exempel stress eller en urinvägsinfektion.

Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i början av graviditeten.

Många kvinnor som har barn tidigare tycker att de ägnar barnet i magen för lite uppmärksamhet, vilket skapar skuldkänslor. Det är naturligt att inte vara lika uppfylld av sin graviditet när det samtidigt finns äldre barn att ta hand om. Njut när du kan och hinner. 

 

Mina tankar:

Nu har vi ju som sagt berättat att. Känns skönt och maen sätter fart att växa direkt;) Nu sysns det ju en bebismage. Många tror att vi ska ha till hösten och blir chokade när jag säger att det är i sommar vi ska ha. Forfarande mycket sammandragningar, har ju haft det sen v.15 till och från. Ibland mycket täta och ibland nåon om dagen. Blir mer nu när jag jobbar så mycket. 

Ryggen värker och jag känner av att det börjar gå ner i skinkorna och ljumskar. Hoppas innerligt jag slipper ischasen denna gången och fogarna. Men känner av att det är på gång:( Börjat få huvudvärk igen men den är lindrigare. Haft många vadkramper oxå.

Mina hormorner spökar och jag svänger riktigt i i humöret. Min sambo säger när jag blir som värst " nu får du nog kyla ner hormornerna lite". haha!

Har gått upp ca 6 kg. Pjuu vart ska det här ta vägen?

Annars är allt på topp. Har fortfarande inte fattat att det är en bebis i magen. Mindre än 3månader kvar till BF:)

/Madelii


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0