Graviditetsvecka 33 (32+1)

Barnet

Fostret ökar snabbt i vikt och väger nu cirka 2 kilo. Längden är ungefär 45 centimeter. Om barnet skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra.

Det finns gott om fostervatten, vanligtvis nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet har ingen färg men är lite grumligt och har en doft som påminner lite om hav och tång.

Fostret uppfattar ljus och mörker, natt och dag.

Mamma

Ditt magmått som barnmorskan kontrollerar varierar något beroende på barnets storlek, fostervattenmängden och hur barnet ligger i livmodern. Huvudsaken är att magen växer. Tänk inte för mycket på vikten, tänk istället på vad du äter och att du äter nyttigt. Ladda med kolhydrater inför förlossningen. Mycket grönsaker är också bra och ett par frukter om dagen

 

Mina tankar:

Vissa dagar är så jobbiga. Kan inte anstränga mig något utan att få ont. Bara att lämna och hämta på dagis är en pärs. Jag har så dåligt samvete att jag inte kan göra något här hemma, jag vill oxå kunn klippa gräset, hjälpa till i badrummet m.m. Men då blir jag sängliggandes. Det är så svårt att låta bli. Igår blev ischiasen värre, gick ner i båda benen. Bäckenet gör fortfarande lika ont, använder gravidbälte och det hjälper lite. 

Sen blir jag inte klok på denna jäkla hosta. Vill inte försvinna, vet inte vad det kan vara. Sjuk hela tiden:( Gör så ont när jag hostar. Känns som bebis ska tryckas ut. 

Full rörelse mestadels av dagarna. Känns riktigt obehagligt. Den har säkert vänt på sig med alla de cirkuskonsterna. Får väl se va Bm säger om 1 vecka. Spännande! Hoppas fortfarande den ligger neråt. Känns ju som det då det tryker på. 

Lider något fruktansvärt av värmen. Jag som älskar sol annars. Kan knappt vara ute, eller inte inne för den delen heller. Tar mig några kallduschar om dagen. Kanske skulle gå naken?

Mår illa hela tiden och kan knappt äta...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0