Ögonlasek

Tänkte berätta min upplevelse kring ögonlasek. Hittade knappt något om hur folk upplevt dagarna efter operationen. 
 
Dag 1
Hade tid kl 16. Först kollade vi så att ögonen var friska m.m. Tänkte att om jag skulle få en ny tid då kommer jag aldrig göra detta då jag var så nervös. Ögonen såg kanon ut och mina värden va densamma som förra gången. Fick två Alvedon och en lugnande tablett (den verkade inte bita på mig då jag var så nervös så jag höll på att spy). Sen fick jag vänta på förberedelser, skriva på papper och välja ut solglasögon. Fick även info om alla mediciner som skulle tas de följande dagarna och veckorna. Tur jag fick papper på det. Själva lasern gjorde inte alls ont. De tog ett öga åt gången. Fick massa smärtlindring i ögonen. Det tog 12 sekunder på varje öga. Gick väldigt fort. Luktade bränt så va lite otäckt. Sen fick jag en starkare värktablett och de sa att jag skull få ont om 30-45 min så vi skyndade oss hem till mamma där jag skulle spendera de första dygnen då man inte kan kolla på 2 dygn. 
 
Väl där så satt jag och väntade på att smärtan smärtan skulle komma. 2 timmar senare så kände jag fortfarande inget mer än obehag. Lite senare sved fet ytters lite. Varje gång jag försökte öppna ögonen så gjorde det jävulskt ont, men inte så länge. Ögonen rann och näsan rann, faktiskt mer än ögonen. Så blev täppt och kunde knappt andas. 
 
Lyckas somna till vid 20 tiden.  En vaknar av panik. Kunde varken andas eller öppna ögonen. Som tur va fanns mamma där och lugnade mig. Men vågade inte somna om. Fick värktabletter och salva och sömntablett. Men vaknade 1 gång i timmen. 
 
Dag 2
Ingen smärta bara obehag.  Typ som att man hade en lins som skavde ibland  tog ändå mina värktabletter om de va de som gjorde att jag slapp smärtan. Sov till och från hela dagen. Och sov hyfsat bra hela natten. 
 
Dag 3
Än hade det inte gått 50 timmar sen behandlingen. Väntade nervöst.  Försökte tjuvkika några gånger på dagen. Men gick inte att öppna. Väldigt svullen va jag om ögonen.  Inte vidare ljuskänslig vilket oroat mig mycket då det är sommar. Så faktiskt inte så farligt. Lyckas somna en stund på eftermiddagen innan mina killar kommer och hälsar på. Och när de kommer då ser jag faktiskt färger och konturer. Dock lite jobbigt och tungt att kolla. Ögonen rinner lite fortfarande. Bestämmer mig för att stanna en natt till då jag va så trött. Somnar vid 19. Vaknar till någon gång och sover till 7 dagen efter. Känner mig trött hela tiden. 
 
Dag 4
Kan kolla lite mer. Bestämmer mig för att åka hem på förmiddagen. Ser väldigt suddigt och grumligt. Väldigt trött i ögonen. Sover en stund då familjen åker iväg en stund. Inte jätteljus känslig. Men har solglasögonen på till och från. Framåt kvällen ser jag lite bättre. Nästan som jag såg innan, utan glasögon. 
 
Dag 5
Fortfarande trött i ögonen. Har fått några ögondroppar som kanske skulle hjälpa. Minns inte. Idag känns synen bättre. Inte lika grumlig. Kan sitta vid mobilen. Är inte lika suddigt längre på mobilen. Ser inte jättebra annars. Typ ingenting. Bara på nära håll. Börjat med kortisondroppar. 
 
Dag 6
Fortfarande ingen förändring på synen. Känns lite deppigt. Men synen kan gå upp och ner nu i några veckor. Många tankar och funderingar. Inte lika trött i ögonen idag. 
 
Uppföljning kommer...

Kommentarer
Postat av: elsapingvin.blogg.se

Vad kul att få läsa din upplevelse, jag har nog inte gjort det innan kring laserbehandling. Modigt av dig. Vet inte om jag hade vågat. . Skönt att det inte gjort mer ont, och synen blir nog bra snart ska du se. Det har ju bara gått några dagar 😊

Svar: Jag hittade själv ingen info om efter operationen. Usch nä va så nervös så var påväg att springa därifrån. Haha
None None

2015-07-14 @ 21:45:20
URL: http://elsapingvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0