Utveckling

Just nu håller jag på att läsa en bok om barnets språkutveckling. Det är väldigt häftigt hur lätt barn lär sig utan att man tänker på det. Det är många gånger jag förundras över saker som Elton lärt sig när han kommer hem från förskolan. Det är något nytt varje dag känns det om. Han har blivit väldigt intresserad av bokstäver de senaste månaderna. Bara i morse så hade Leon tagit av en docka kläderna och då sa Elton direkt: kolla mamma där står de bokstäver. Jag förundras över hur mycket barn snappar upp och jag är ju mitt i det med mina barn. I boken står det bland annat att När ett litet barn kommer med en bok till den vuxne och vill få den läst för sig, har barnet förstått något mycket väsentligt. Barnet har förstått att de små krumelurerna på pappret kan förmedla något som är roligt att höra. Det har jag aldrig tänkt på innan på det sättet, mer än att; ojdå nu hämtar han en bok och vill att jag ska läsa. Va duktig han är som förstår det, för Leon är i den åldern nu då han springer och hämtar böcker och vill att man ska läsa. Han pekar och försöker säga något. Barn är mycket duktig på att snappa upp olika ramsor och det har man ju också märkt här hemma. Elton kan hela Abc låten, visst att det blir fel på några ställen ibland, men han är ju faktisk bara 3,5 år. Jag hoppas hans intresse fortsätter för bokstäver och även siffror som han också tycker är roligt.

Det är extra spännande nu när jag läser om att. Även fall att jag ska jobba med 5-9 åringar så är det ju viktigt att jag kan grunden för vad de "ska" kunna eller kommer att kunna. Gud va roligt det här är. synd att man inte hinner lusläsa böckerna!

Jag hoppas att jag kommer ha nytta av det här när mina barn behöver hjälp med att läsa och skriva. Det är ju faktiskt dels det jag ska jobba med sen. När jag är färdig lärare så kommer barnen vara 5 och 7 år. Om jag nu inte tar ett sabbatsår, det vet man ju aldrig. Så alltså kommer Elton gå i första klass. Hur sjukt! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0