Det där med att sluta med napp!

Elton har ju inte haft napp på dagarna nu i några månader. Vi har verkligen försökt att sluta på nätterna men han har inte varit redo. Sen har han den ändå bara när han somnar och det tar 5-15 min sen så trillar den ut. Vi har försökt med olika metoder, att åka och hänga i nappträd, lämna hos Bamse (när vi var där i somras), ge till tomten, frågat om han vill välja vilken leksak han vill i den stora leksaksaffären och så vidare. Inget har funkat. Han vill att lillebror också ska lämna sina nappar då och jag tycker att han är lite för liten än för att förstå. Därför har vi låtit honom ha dem på natten. 
 
Igår så kände jag nä nu är det dags! Gömde alla nappar och när kvällen kom frågade han givetvis efter nappen som rutin. Jag sa, nä dem är borta. Och han blev ju givetvis ledsen till en början. Jag förklarade för honom att det måste ha varit en tjuv som tagit dem, kände mig så taskig för ville ju att han själv skulle vilja ge bort dem. Han lugnade sig fort men gnällde efter nappen. Då berättade jag att om han klara sig utan napp på natten så ska jag åka och köpa dem fotbollsskorna han ville ha igår. Han hittade ett par knallgula och svarta som var två storlekar för stora och han blev så ledsen när vi inte köpte dem. Så då tänkte jag att han kunde ju få dem om han var så duktig:)
 
Jag trodde att första natten skulle bli jobbig. Han brukar vakna 2 gånger och då ger vi honom nappen så somnar han om direkt. Men inatt när han vaknade så gav vi ju inte den och han frågade inte ens efter nappen. Min duktiga stora pojk! Hoppas att denna kvällen och natten går lika bra. För jag trodde faktiskt att han skulle gråta sig tills söms igår, men inte! Han förstod att han inte skulle få dem eftersom någon tagit dem.
 
Jag klurade länge på hur vi skulle gå till väga igår när han somnat. Kände mig elak att säga att en tjuv tagit dem. Så jag kom på att jag ska skriva ett brev från Bamse eller Minions och lägga i brevlådan. Ska bara klura på vad jag ska skriva men något i stil med "Hej E. Förlåt för att jag tagit alla dina nappar. Men jag tänkte att du blivit en sån stor pojk nu och mina barn behövde dem mer. Du var så duktig inatt så jag vet att du klarar dig utan. Jag tror nog att du kommer få en överraskning på freda om du sover gott inatt också". Något sådant kanske. Han älskar nämligen att kolla i brevlådan så det blir nog bra. Sen ska jag göra en skattkista tills imorgon eller fredag där hans present står med fotbollskorna. Tänkte att han ska klara en eller två nätter till innan han får skorna. Så idag eller imorgon får han brevet i brevlådan.
 
Det gäller att vara bestämd och inte ge med sig för då vet han ju att det år att göra så fler gånger. Önska oss lycka till!
 
 

Kommentarer
Postat av: elsapingvin.blogg.se

Men vilken fin idé, och det verkar ju lovande iom att första natten gick så bra :)

2016-03-23 @ 21:39:03
URL: http://elsapingvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0