Potträning

Vi försökte redan i sommras att potträna men lilleplutt var inte redo då så vi la det på is. Det måste liksom finnas intresse annars är det ingen mening. E var ju blöjfri vid 2,5 år och vi slutade även på natten då. Endel barn har ju blöja på natten flera år så det är ju så olika allting. Men då tycker jag inte heller att man är helt blöjfri och frågan är ju då om det är föräldrarna som inte orkar tvätta lakanen eller om det är barnet som tycker det är obehagligt om det händer en olycka i sömnen. Det kan ju även bli konstigt att ta på blöja när man ska lägga sig när man är helt blöjfri på dagen och det är ju inte konstigt att det händer olyckor när man precis slutat med blöja, men som sagt olika från barn till barn. Nu åter till det jag skulle berätta. L har nu varit blöjfri hemma i över en månad. Vi har passat på att ha utan på helgerna och efter dagis. Nu när vi varit hemma mycket och varit sjuka så har vi även passat på då. Ingen blöja alls, förutom vid sovning och om vi ska iväg då. Det är svårt om man tex handlar och det händer i butiken.
 
Förra veckan lämnade jag L på dagis utan blöja i början av veckan och det hade bara hänt två olyckor om dagen. Jag var helt i chock eftersom där händer det ju saker hela tiden och man kan lätt glömma pottan. Däremot skulle jag ju till Gävle ons-tors och de skulle vara där långa dagar så då sa jag att de kunde ha blöjan på. Han har även blöja när han ska sova där eftersom jag inte vet om han är helt torr när han sovit. Men iaf en början att han övar där oxå. Hoppas på att han är blöjfri till jul. Men vi får se, ingen stress utan ta att i hans takt. Igår kom jag till dagis och han hade samma kläder på sig som när jag lämnade så tog för givet att han haft blöja, men icke! Inte en enda olycka på hela dagen, så otroligt duktig! Man blir så stolt!
 
Så ja vi får se hur detta går. Oftast är det nog lathet från föräldrarnas håll, det är liksom lättare att ta på en blöja när man ska iväg någonstans. Och jag är själv så. Tänk att stå mitt på maxi. Ha ett barn som behöver nya kläder och sen ska man samtidigt hålla koll på det andra barnet och samtidigt hitta något att torka golvet med. Pottan får följa med i bilen men just nu så måste han kissa direkt han säger det och då hinner man inte med! Däremot är han i det stadiet då han tycker det är otäckt att kissa i blöjan så han är ju verkligen redo. 2 år och 3 månader. Mammas lilla pojk! Det är bland det sötaste som finns med de där små kallsongerna!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Duktig kille <3

2016-10-25 @ 09:28:41
Postat av: Johanna

Duktig kille <3

2016-10-25 @ 09:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0