Gråa dagar skyndar aldrig på...

Ett inlägg som skrevs i höstas. Ett inlägg som jag inte vågade publicera. Ett inlägg där jag blottar mig själv. Ett inlägg som visar vart jag var och vart jag är påväg. Ett inlägg som är det förfluta men jag har en bit kvar innan jag ska få känna mig bra. Jag mår bättre nu men minsta lilla kan jag falla tillbaka. Hela tiden tänka för att inte hamna så långt ner igen. Det är en lång rehabiliteringsprocess. Det känns skönt att vara på rätt väg nu. Blicka framåt!

Så kom den där dagen, den där dagen (november 2016) som jag egentligen visste vad läkaren skulle säga. Jag hade det på känn, jag vet ju hur jag mår. Även fall att jag känner mig bättre vissa dagar så kan något litet få mig att brytas ner igen. Jag vet att ja måste lyssna på mig själv, våga ta hjälp men det är inte så lätt när huvudet vill så mycket mer än vad kroppen klarar. Jag vill vara en bra mamma, en bra sambo, en bra vän, en bra syster, en bra dotter och bra på mina studier. Men just nu är det bara fokus på mig själv egentligen för att få bli frisk. Läkaren sa att det kan ta flera år innan man blir helt frisk från symptomen men med vilja så kan man. Men det känns ju inte alls roligt att få bekräftat på det man trott hela tiden. Alla symptom jag har stämmer in och så fort jag sa allt till läkaren så ställde han följdfrågor som han klockrent prickade in. Men jag känner mig bättre till och från, men måste ta att i min takt, för minsta lilla stress och press gör mig värre.

Några av symptomen på uttmattningssyndrom och stressyndrom, kanske förklarar en hel del hur och varför jag mår som jag gör. Jag som alltid haft bra minne, tappar namn, siffror och saker jag precis sagt eller ska göra. Kan gå ut till bilen och glömma bort vad jag ska göra, glömma bort hur man sätter i en nyckel i dörren. Inte konstigt att denna terminen har varit svår med att plugga. Jag har trott att jag är trög. Men så är inte fallet, jag har svårt att koncenterar mig, svårt att ta in och svårt att minnas. Jag är så trött och utmattad hela tiden så jag somnar sittandes och när jag vaknar 3 timmar senare känner jag mig fortfarande inte utvilad. Kan sitta och gråta flera timmar utan att kunna förklara varför. Jag har bland annat:

  • Minnesstörningar
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • ”Tunnelseende”
  • Trötthet /uttmatning
  • Sömnsvårigheter
  • Ökad infektionskänslighet
  • Ökad smärtkänslighet
  • Muskelproblem
  • Mag-tarm problem
  • Känslolabilitet
  • Nedstämndhet
Nu väntar jag bara på endel provsvar för att utesluta andra saker. Sen får vi se hur man ska gå vidare. Jag ska ringa till rehabilteringscentret så jag får prata med någon, kanske hjälper. Jag vill testa allt utom tabletter! Läkaren sa även att jag är påväg att gå in i väggen och det var inte roligt att höra. Han ville sjukskriva mig och helst att jag hoppar av skolan. men jag vill inte hoppa av skolan för det skulle jag ju inte må bra av heller, vill ju detta så mycket! Jag jobbar inte alls denna terminen, jag tar saker i min takt och målet är att bara få godkänt och klara denna termin, allt annat är ett pluss! Jag måste tänka på mig själv, göra saker för att jag vill och inte för att andra vill.
 
Det jag lever för är min fina familj, det är ni som gör att jag ser ljuset i tunnlen och ett slut på mitt psykiska mående. Det är ni som ger mig den glädjen att vilja bli frisk. Tack för att ni stöttar mig och alltid finns för mig. Det kan vara svårt för nära att förstå när man själv inte varit där. Jag försöker prata om att så mycket som möjligt med min sambo för att läka och för att erkänna, men att erkänna är oxå svårt. Detta är mitt första erkännande för allmänheten. Jag hoppas verkligen att min närhet förlåter när de vet. Jag ber om ursäkt för att jag inte minns vad jag sagt. Jag ber om ursäkt för att jag inte alltid är glad. Jag ber om ursäkt för att jag inte är så social. Jag ber om ursäkt för att jag inte hör av mig. Jag ber om ursäkt för att min energi tar slut. Jag ber om ursäkt för att det verkar som att jag inte bryr mig. Det måste ta den tid det tar för att jag ska få må bra. Den lilla enegri jag har kvar går till mina barn och sambo. Älskar er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0