Sluta med napp

Så var vi där igen, hur ska man lyckas få sitt barn att sluta med napp? Elton hade bara om nätterna när han skulle somna i över ett halvår ganska onödigt. Vi tänkte prova att sluta helt med Leon. Men då var bekymmret hur. Vi frågade Leon vad han ville göra med sina nappar, lämna till Pippi? Bamse? Nä inget ville han. Nu på senaste tiden har han blivit ännu mer nappig, kan bero på att vi sagt att han ska sluta i sommar. Han sa för ett tag sen att han ville hänga dem i nappträdet i sommar så vi hade bestämt att göra det under semester när båda är hemma.
 
I söndags åkte vi och besökte nappträdet. Jag var så smart och packade med mig alla nappar jag hittade och ett snöre ifall ifall han skulle vilja. Han var facinerad av alla nappar som andra barn hängde upp så vi började trä hans nappar på snöret för att se vad han sa. Givetvis ville han inte göra sig av med napparna men han ville ändå trä på dem på snöret. Vi bestämde oss där och då (sambon är mer envis) att vi faktsikt ska hänga upp dem här och nu istället för att dra ut på att. Leon ville sutta ur det sista ur varje napp och tryckte in nästan alla. han blev lite lite ledsen, tror det var någons lsags separationsångest men det var knappt nämnvärt. Sedan fick han välja vart de skulle hänga, sa att han inte ville men när de väl hängde där så sa han: får jag leka i piratskeppet nu. Sen var det inte mer med det.
 
Så duktig han är och han var nog mer redo än vad vi trott. Han frågade inte efter napparna förän hemma. Han har ju en snuttefilt oxå som förknippas med nappar och varje gång han tar den säger han att han vill ha sin snutte och napp. Han somnat utan problem första natten, inte ledsen alls. Han frågade bara efter nappen och då sa vi: ja men vart är dem? I nappträdet svarde han bara då sen var det inte mer med det. Inte ens när han vaknade på morgonen (sov hela natten) så frågade han efter den. Men givetvis frågar han efter napparna under dagarna och på kvällen, men jag tror det är bra att han vet vart dem är och att han fick vara delaktig i att istället för att bara "ta ifrån" han napparna. Får se hur det gått på vilan på dagis idag. Han brukar vilja hämta sin napp direkt vi kommer upp så får han ha den medans jag går. Idag sprang han inte ens in till rummet där napparna är utan nämde inte ens nappen. Stort steg och jag tror att det gått bra idag :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0