Måla fasad

Nu är det dags för att måla utbygget. Var och köpte färg igår. Började med 10 liter för att se hur långt det räcker. Enligt försäljaren skulle det räcka till ett lager och vi ska måla två lager. Grundmålat gjorde vi innan vi satte upp panelen. Idag tänkte jag påbörja ena sidan så långt upp jag nådde, men slutade med att jag gått runt hela urbygget (så långt jag når). Tog väl ca 2 h och fy fan va sliten jag är nu. Avslutade med ett dopp i poolen med barnen som för övrigt har varit jätteduktiga medans jag målat :) Vilken överraskning för sambon som jobbar idag och resten av veckan. Han ser inte framemot målandet undet semestern så jag hoppas han blir glad när han kommer hem. Men nu är jag som sagt helt slut! Gör inte om dettta själv fler gånger.

Vi tog samma (så gott det gick) färg som vi redan har på huset så slipper vi måla hela. Men nästa gång det ska målas blir det en annan färg. Men gillar den här ljus,ljus grå färgen som nästan går över mot vitt. Vi funderar dock på att måla en mörkare grå runt fönstren, men ja vi funerar fortfarande. Svårt att se en helhet liksom. Har googlat men ingen som har vinröda fönster.

Har verkligen målat halva huset ;)

Öland 2017

Så vart sambons 2 veckor ledighet över imorgon och han ska jobba 2 veckor innan han får 3 veckor ledig igen. Vi har hunnit med att umgås under de här veckorna och inget av det som var på "to do" listan på huset, men vad gör det? Vi har lagt så mycket tid på huset de senaste 2 åren så det kan gott få väntar.

I måndags fick vi för oss att vi ville tälta någonstans. Sagt och gjort i onsdags åkte vi till Öland, Ekerum närmre bestämt. Eftersom vi tältar för första gången kändes det tryggare att vara någonstans där man varit innan, vi var ju där förra året med husvagn. Vi fick med oss mamma, hennes nya, min lillasyster med sin kille. De hade husvagn och vi tältade på samma plats så vi hade tillgång till el och kyl. Undelättar väldigt mycket. Vi lånade ett stort tält av min moster med två sovrum och ett rum i mitten. Verkligen toppen och vi är faktiskt lite sugna att köpa ett eget. Det var lagom 2 nätter nu första gången oxå, detta kommer vi göra om kanske redan i augusti på nästan semester perioden :)

Vi har haft toppenväder och jag har till och med bränt mig på ryggen. Vi har badat både i poolen och havet, grillat, solat, umgåtts, och lekt i lekparken. Så välbehövligt och som sagt de här två veckorna har vi verkligen behövt som familj.

Fisketur

Första fisketuren gjorde vi med grabbarna förra helgen. Det var perfekt väder, småregn. Hinla mysigt att åka iväg och fiska. Väldigt rogivande, dock inte med två huliganer. Men det gick hyffsat bra, självklart var de otåliga och ville få napp. Precis innan vi skulle ge upp fick Leon napp på en mini fisk med sitt metspö. Rätt konstigt för han stod inte stills en Ekund och slog med metspöt i vattnet hels tiden. Haha. Elton blev lite avundsjuk och ville oxå få så han ställde sig på samma ställe, men bättre lycka nästa gång.

Tosselilla

Igår hade vi en heldag på Tosselilla sommarland. Helt perfekt ställe för barnen. Karuseller, vattenland, djur, lekparker. Vi började med att åka karuseller sen gick vi tarzanskogen med olika hinderbarnor och djur att kolla på. Där åt vi även lite piroger och rullsmörgås. Sen gick vi och åkte karuseller igen innan vi gick vidare till vattenlandet. Vattnet var tyvärr iskallt i en av de största poolerna med alla vattenrutchkanor så vi höll oss vid den andra delen. Där fanns det ju oxå rutschkanor som man kunde åka. Vi åkte på mattor och däck och barnen var så nöjda. Dock var det som Sagt kallt i luften oxå till och från då solen gick i moln hela tiden så Vi satte oss i bastun en stund för att värma upp oss.

Efter badande gick vi och grillade korv. Det är så smidigt för det finns kol och många grillplatser på området. Sen åkte vi lite karuseller igen och köpte glass. Vi avslutade dagen men att leka vid alla stora lekplatser. Man brukar aldrig orka eller hinna det men vi hade bestämt att vi skulle låta barnen göra det de ville utan att stressa. Jag tyckte faktisk en av lekplatserna var bland det roligaste på hela dagen. Haha. Barnen uppskattar verkligen att man är med och leker. Det är en självklarhet för mig. Kanske för att jag är en hönsmamma men även för att jag tycker det är roligt att umgås med dem. Man ser så många föräldrar som bara sitter och solar och barnen går banannas utan att föräldrarna ens säger till. Jag blir förbannad när de inte bryr sig och berättar vad som är rätt och fel för sina barn.

Vi hade iaf en helt underbar dag och det var välbehövligt att komma hemifrån. Trötta och möra var vi när vi kom hem, men så värt att. Tar ca 2 h att köra men en lagom dagsutflykt. Vi köpte biljetterna i julklapp till barnen. Hett tips för då behöver man inte fundera på om man har råd att göra något i sommar och man har en sak avklarad och betald. Det kommer vi göra i jul igen istället för att köpa massa saker som de redan har.

Dragsö

En heldag på Dragsö fick det bli idag. Jag blev aldrig bokad för jobb så varför inte ta en utflykt med mina små troll. Solen sken oxå så man får passa på. Mamma följde även med. Vi började med lek i den fina lekparken på Dragsö. Ett stort piratskepp med många rutchekanor. Barnen kan leka där i evigheter. Sen gick vi mot trollskogen och nappträdet. Påväg dit är en lite fin strand. Barnen ville stanna där en stund och bada. De badade trots det iskalla vattnet. Det kom en svan på besök efter ett tag så efter det fick inte barnen bada mer. Den var så fin att kolla på men så fort man kom nära bara fräste den så vågade inte.

Vi gick sedan vidare mot nappträdet och Leon hittade sina nappar direkt och klättrade upp. Sen var det inte mer med det utan vi gick sedan igenom trollskogen innan det var dags att åka hem och grilla. Vilken tur vi åkte iväg innnan F kom hem för nu åskar och ösregnar det!

Idag har Elton kunnat leka som vanligt med sin lilla arm. Så glad för hans skull.

Gipset är borta

Och så var gipset äntligen borta. Som han längtat vår stora kille. Dock började han gråta när de tog bort gipset. Han blev aå besviken att han inte kunde använda sin arm som innan. Det tar ju lite tid och kan göra ont eftersom armen varit stilla i 3 veckor. Läkaren sa att det kommer ta några dagar innan han vänjer sig och att han skulle ta det lugnt veckan ut. Tyckte så synd om honom när han blir så ledsen. Han sa i bilen sen "mamma du sa ju att min arm skulle vara som vanligt, men det är den inte". Han har så många funderingar och tänker för mycket.

Lilla plutte. Vad jag älskar dig.
Det kommer bli bra det här.

Här står han med sin räkna ner kalender, noll dagar kvar att fylla i.

Leon 3 år

Idag fyller vår mini 3 år. Han har blivit så stor på detta året som gått. Slutat med blöja, slutat med napp. Är så stolt över honon. Trots att han hittar på massa jävelskap så är han världens underbaraste och goaste unge. Han är sån gosig kille och mammagris :)

Imorse gjorde pappan i huset iordning en frukostbricka. Kl 6 innan han åkte till jobb gick vi in och sjöng för födelsedagsbarnet. Han sken upp som en sol. Älskade lilla troll. Älskar dig så mycket!

Leon fick ett par gula gummistövlar, kläder, skiva med barnlåtar, skottkärra och en badring. Han ska senare få ett paket till av oss som innehåller en springcykel. Gissa om han blev glad för det han fått hitintills. Visste att han skulle älska sina gula stövlar :).
I eftermiddag kommer lite besök. Vi ska grilla korv och bjuda på tårta. Kommer ha ett gemensamt kalas för hela släkten för barnen i sommar men självklart firas dem på sina egna dagar oxå:)

snart ska jag börja dekorera tårtan. Han har önskat sig en med minimarsmallows på och fåret shaun. Får se om jag lyckas ;)

Förkylning

Alltså denna förkylning vill inte ge med sig :( Snoret forsar och hostan blir värre. Däremot är jag inte lika seg i huvudvärk och febern är borta, dock är jag sjuka trött! Sambon har oxå åkt på att. Hoppas att barnen klarar sig, de är lite hostiga. Håller tummarna för att det inte blir mer.

Annars så tycker jag att solen kan börja kika fram lite mer. Det är hyffsat varmt men det blåser kallt och är molnigt ute. Hoppas på att nästa vecka blir bra för då har sambon 2 veckor semester.

Saker ni inte visste om mig

1. Jag hatar spindlar. Har sådan sjuk fobi så folk förstår inte mig. Jag hyperventilera, gråter, skriker och får panik om en spindel har rört mig.

2. Jag hatar att stryka kläder. Jag stryker INTE alls!

3. Jag tog körkort på första försöket.

4. Med Elton hade jag 20 min krystvärkar, med Leon hade jag 5 min krystvärkar. Fick panik under krystvärkarna och trodde jag låg där i evigheter.

5. Älskar att titta på diverse skandalsåpor på tv. Så som ex on the beach, paradise hotell och big Brother. Dock har jag sällan tid att tid att titta när de går på tvn utan brukar få kolla på att över nätet. Plöjer igenom en säsong alldeles för fort.

Haha. Något ni redan visste?!